Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση

Νεα

Εργασία σε ύψος χωρίς ρίσκο

Εργασία σε ύψος χωρίς ρίσκο
Υπάρχουν πολλές εργασίες κατά τις οποίες προκύπτουν επικίνδυνες καταστάσεις όπως π.χ. στις κατασκευές, τη χημική βιομηχανία, στα πετρελαιοειδή και στη βιομηχανία μετάλλου. Συχνά εργασίες συντήρησης ή επισκευές γίνονται κάτω από δύσκολες συνθήκες.
Δείτε το παρακάτω παράδειγμα: Μια σημαντική επισκευή σε ύψος πρέπει να πραγματοποιηθεί δεν υπάρχουν τεχνικά μέσα προστασίας λόγω της θέσης του έργου. Επομένως η εταιρεία πρέπει να λάβει τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια των εργαζομένων:
1. Συντάσσεται εκτίμηση επαγγελματικού κινδύνου. Μετά από την εκτίμηση όλων των πλευρών καταλήγουν ότι η μόνη λύση είναι η χρήση ατομικών μέσων προστασίας από πτώση.
2. Οι υπεύθυνοι ασφαλείας επιλέγουν και προμηθεύονται όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό συνδυάζοντας ασφάλεια και άνεση.
3. Οι εργαζόμενοι λαμβάνουν εκτενή εκπαίδευση για τη σωστή χρήση του εξοπλισμού και λαμβάνουν οδηγίες για τους επίσημους κανονισμούς ασφαλείας επιπρόσθετα αυτών της εταιρείας.
4. Οι εργαζόμενοι παραλαμβάνουν τον εξοπλισμό και τον φορούν σύμφωνα με την εκπαίδευσή τους.
5. Η εργασία ξεκινά και φτάνουν στο σημείο εργασίας σε ύψος.
Και ξαφνικά συμβαίνει. Ένας από τους εργαζόμενους πέφτει από ύψος.
Αν το σύστημα διάσωσης λειτουργεί καλά δηλαδή γιατρός φτάνει στο σημείο του ατυχήματος άμεσα, ο τραυματισμένος εργαζόμενος μπορεί να διασωθεί και να μεταφερθεί στο πλησιέστερο νοσοκομείο χωρίς καθυστέρηση.
Οι συνέπειες είναι καταστροφικές.
Ο εργαζόμενος φέρει σοβαρά τραύματα, αφήνοντας πίσω μια συντετριμμένη οικογένεια και σοκαρισμένους συναδέλφους και εργοδότες.


Πώς συμβαίνει
Όλοι έκαναν την ίδια ερώτηση: «Πώς είναι δυνατό να συνέβη?» Ειδικά οι εταιρείες με πολύχρονη εμπειρία στην αποφυγή ατυχημάτων δεν αντιλαμβάνονται τους λόγους ενός τέτοιου τραγικού συμβάντος. Είναι πεπεισμένοι ότι έχουν κάνει τα πάντα για την αποφυγή του. Τι άλλο θα μπορούσαν να είχαν κάνει;
Με μια πρώτη ματιά έτσι φαίνεται αλλά είναι πράγματι έτσι; Αν δούμε με προσοχή τις αιτίες των εργατικών ατυχημάτων είναι εμφανές ότι στις περισσότερες περιπτώσεις δεν οφείλονται σε τεχνικά ελαττώματα, ανεπαρκή συστήματα διαχείρισης ή διαδικασίες. Τα περισσότερα είναι αποτέλεσμα ριψοκίνδυνης συμπεριφοράς του εργαζόμενου. Οι ίδιοι είναι πολύ συχνά καλά εκπαιδευμένοι και έμπειροι στη δουλειά τους. Παρ’ όλ’ αυτά δεν δένονται με τον εξοπλισμό προστασίας από πτώση.
Κοιτώντας το απ’ έξω αυτό φαίνεται αβάσιμο μιας και η εργασία σε ύψος υπαγορεύει μια συγκεκριμένη προσεκτική συμπεριφορά. Η εξέλιξη μας έχει εξοπλίσει με ένα φυσικό ένστικτο να αντιλαμβανόμαστε το ύψος ως κίνδυνο για τη ζωή μας. Και ενώ θα έπρεπε να συμπεριφερόμαστε με την ανάλογη προσοχή συχνά αυτό δεν συμβαίνει.
Η σημαντική ερώτηση είναι η εξής: Γιατί οι άνθρωποι δρουν ενάντια στα φυσικά τους ένστικτα και τη γνώση; Η απάντηση είναι ότι η ανθρώπινη συμπεριφορά βασίζεται κυρίως στην εμπειρία.
Ας φανταστούμε ότι δουλεύουμε σε ύψος. Τις πρώτες ώρες ή εβδομάδες που όλα είναι ακόμη νέα και άγνωστα, θα νιώσουμε λίγη ζαλάδα ή τουλάχιστον ανασφάλεια. Στην αρχή ο εξοπλισμός ασφαλείας θα είναι γαντζωμένος σε ασφαλές σημείο και θα μας χαρίζει ένα αίσθημα ασφάλειας. Με την αύξηση της εμπειρίας μας η ζαλάδα εξαφανίζεται και εξοικειωνόμαστε περισσότερο με την κατάσταση. Οι αυτοπεποίθηση για τις ικανότητές μας αυξάνεται. Ο εγκέφαλός μας αποθηκεύει τα σωστά βήματα και τις κινήσεις ως πληροφορίες για ασφαλή εργασία. Η εργασία γίνεται σταδιακά ρουτίνα και η προσοχή μας αποσπάται κάνοντας την ίδια την εργασία. Μετά από αυτό αποθηκεύουμε την εμπειρία σαν πληροφορία ότι δεν πέφτουμε γιατί ξέρουμε τη ρουτίνα μας.
Οι άνθρωποι έχουμε την ψευδαίσθηση ότι είμαστε άτρωτοι.
Όσο μεγαλώνει η εμπειρία μας τόσο καταλήγουμε στο ότι δεν χρειαζόμαστε εξοπλισμό ασφαλείας. Η μνήμη ενδυναμώνει την πεποίθηση ότι δεν θα  πέσουμε. Σε αυτό το σημείο υπάρχει ακόμη μια σύγκρουση ανάμεσα στις εμπειρίες μας και στη γνώση ότι σε άλλες εταιρείες έχουν συμβεί ατυχήματα. Ακόμη και αν η γνώση αντιπροσωπεύει την εμπειρία της πλειοψηφίας των ανθρώπων, η δική μας εμπειρία βαραίνει περισσότερο. Τότε η ψευδαίσθηση ότι δεν θα συμβεί τίποτα κακό μας κυριεύει.

Γιατί συμβαίνουν ατυχήματα
Η αντικατάσταση μιας ρουτίνας είναι αργή διαδικασία. Κάποια λάθη διορθώνονται από συναδέλφους. Συνήθως οι άνθρωποι διορθώνουν τα πιο αδύναμα άτομα ή αυτούς που χρειάζονται προστασία. Παρ’ όλ’ αυτά, αν σε μια ομάδα με έμπειρους εργαζόμενους αυξηθεί ο αριθμός αυτών που παραμελούν τους κανόνες ασφαλείας, τότε όλη η κουλτούρα της ασφάλειας θα καταστραφεί. Η συνέπεια είναι ότι η απόκλιση από τους κανόνες γίνεται ανεκτή σιωπηρά παρότι η ομάδα εκπαιδεύεται επανειλημμένα και τους γνωρίζει καλά. Δημιουργείται μια εικόνα προς τα έξω ότι η ομάδα έχει κουλτούρα ασφάλειας ενώ στην πραγματικότητα, χωρίς τον έλεγχο των επιβλεπόντων πραγματοποιούνται ριψοκίνδυνες εργασίες.
 
Κρυφές διαδικασίες εργασίας
Υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι εταιρείες δεν μπορούν να διαμορφώσουν τη δική τους κουλτούρα ασφάλειας και χρειάζονται υποστήριξη από ειδικούς εκτός αυτής. Αυτό συμβαίνει συνήθως μετά από ένα σοβαρό ατύχημα – αν και δεν θα έπρεπε να φτάνει μέχρι εκεί. Η εμπειρία μας δείχνει ότι οι περισσότεροι εργαζόμενοι είναι ανοικτοί σε μια υπεύθυνη και προσεκτική εκτίμηση από εξωτερικούς συνεργάτες και παρέχουν πληροφορίες για την πραγματική κουλτούρα ασφάλειας. Οι ειδικοί ανακάλυψαν ότι ακόμη και σε υποδειγματικές εταιρείες οι κανόνες ασφαλείας αγνοούνταν από τους εργαζόμενους σε τακτική βάση και πραγματοποιούσαν την εργασία τους με επικίνδυνους χειρισμούς.
 
Αντιμετωπίζοντας τη διαδικασία
Οι οδηγίες ασφαλείας προσφέρουν την ευκαιρία για ανοικτό και διαφανή διάλογο για την έννοια και τη χρηστικότητα των κανόνων. Πολλοί άνθρωποι θεωρούν τη μεγιστοποίηση της ασφάλειας ως ένα μέσα για την αποφυγή του κινδύνου. Συνεπώς τους βρίσκουν βαρετούς. Είναι πιο ενδιαφέρον να δεις τις προκλήσεις και να βρεις τις στρατηγικές να τις αντιμετωπίσεις αντί να έχεις οδηγίες ασφαλείας για τα δικαιώματα, τα καθήκοντα και τους κανόνες μια ασφαλούς συμπεριφοράς. Ακούγοντας τη γνώμη των ανθρώπων, την εμπειρία τους και τις ιδέες τους για ασφάλεια αυξάνουμε τις πιθανότητες να υπακούσουν τους κανόνες. Οι άνθρωποι θέλουν να εισακούγονται από τους ανωτέρους τους και να νιώθουν μέρος της ομάδας.
Οπότε αντί να πλήττουμε τους εργαζόμενους διαβάζοντάς τους κανόνες που έχουν πιθανότατα ακούσει ξανά, τους κάνουμε ερωτήσεις: Πώς κάνεις την εργασία σου με ασφάλειας Τί χρειάζεσαι γι’ αυτό; Απευθυνόμενοι σε αυτούς προσωπικά, τους εκτιμούμε ως επαγγελματίες στο χώρο τους και ταυτόχρονα ως ειδικούς στην ασφάλεια. Επομένως ένας σημαντικός στόχος των κανόνων ασφαλείας είναι η ενεργοποίηση των εργαζομένων να φέρονται με ασφάλεια από δική τους πρωτοβουλία. Αυτό είναι πιο αποτελεσματικό από τη μεταφορά πληροφοριών. Ας παρακινήσουμε τους εργαζόμενους να αμφισβητήσουν του κανόνες ασφαλείας της εταιρείας. Λογικοί κανόνες πρέπει να αντικαταστήσουν κανόνες που δεν έχουν κανένα νόημα. Στο τέλος αυτής της διαδικασίας όλοι θα πρέπει να υπογράψουν μια συμφωνία στους νέους, ξεκάθαρους δεσμευτικούς κανόνες.

Ασφάλεια 24/7
Η διοίκηση και οι προϊστάμενοι των ομάδων πρέπει πάντα να μιλάνε για την ασφάλεια στην εργασία. Όσο  πιο συχνά το αφεντικό δίνει έμφαση σε ένα συγκεκριμένο θέμα, τόσο πιο σημαντικό γίνεται αυτό το θέμα για όλους. Τότε γιατί δεν μιλάμε περισσότερο για την ασφάλεια στην καθημερινή μας ζωή; Δεν απαιτεί ιδιαίτερη προσπάθεια αλλά είναι θέμα προσωπικής πεποίθησης και φανερώνει την κουλτούρα μιας εταιρείας. Θα έπρεπε να μιλάμε για τη βελτίωση της ασφάλειας τόσο φυσικά όσο θα μιλούσαμε για υψηλή ποιότητα προϊόντων ή μείωση κόστους. Το να είσαι καλός ηγέτης σημαίνει να επαναλαμβάνεις τις δεσμεύσεις σου και να δείχνεις συνεχές ενδιαφέρον. Επιπλέον σημαίνει να είσαι ξεκάθαρος με τις προσδοκίες σου για την ασφάλεια σε όλους τους τομείς.
 
Πολιτισμός των συνεπειών
Ας υποθέτουμε ότι οι κανόνες ασφαλείας μιας εταιρείας είναι λογικοί και ρεαλιστικοί. Είναι σημαντικό οι εργαζόμενοι να αναγνωρίζουν πόσο σημαντικό είναι για το καλό της εταιρείας να τους ακολουθούν. Όπως αποκαλύπτεται, οι εργαζόμενοι μετρούν τη βαρύτητα ενός κανόνα από τις συνέπειες που θα έχουν παραβιάζοντάς τον. Η οριοθέτηση των κανόνων και η απαίτηση συμμόρφωσης είναι σημαντική παράμετρος όμως η κουλτούρα της εταιρείας φαίνεται όταν πρέπει να αντιμετωπίσει αυτούς που παραβαίνουν τους κανόνες ασφαλείας.
Η εφαρμογή ενός συστήματος διαχείρισης συνεπειών είναι μια μακροχρόνια διαδικασία και αποκλειστικά απόφαση της εταιρείας η μέθοδος και η διάρκεια της εφαρμογής.
Πρέπει να γίνει κατανοητή η ανάγκη ύπαρξης των συνεπειών. Ο στόχος τους είναι η αποφυγή των ατυχημάτων. Όσο πολύπλοκοι κι αν είναι οι κανόνες και όποιες και αν είναι οι συνέπειες της μη εφαρμογής τους, είναι εξαιρετικά σημαντικό να εφαρμόζονται πάντα και για όλους τους εργαζόμενους.

Πηγή: Health and Safety International